Prof. Dr. Ruth Müller

STS Deputy Department Head

Associate Professor of Science & Technology Policy
Program Coordinator, M.A. STS
Vice Dean for Talent Management & Diversity

Ruth Müller ist Forscherin im interdisziplinären Forschungsfeld der Wissenschafts- und Technikforschung. Sie hat Molekularbiologie (M.Sc.) und Soziologie (PhD) an der Universität Wien studiert. Während ihres Studiums war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Medizinischen Universität Wien im Forschungsbereich Brustkrebs (2001-2005), bevor sie begann sich am Institut für Wissenschafts- und Technikforschung der Universität Wien mit Fragen von Lebenswissenschaften, Gesellschaft und Politik auseinanderzusetzen (2007-2011). Sie war Postdoktorandin am Österreichischen Institut für Internationale Politik (2012-2013) und am Research Policy Institute, Lund University, Schweden (2013-2015), sowie wiederholt Gastwissenschaftlerin am Science & Justice Research Center, University of California Santa Cruz, U.S.. Im Februar 2015 würde sie zur Assistant Professorin für Wissenschafts- und Technologiepolitik am Munich Center for Technology in Society berufen, ein Co-Appointment mit der TUM School of Management und der TUM School of Life Sciences.

  • Akademische Wissenskulturen im Wandel

Dieser Forschungsschwerpunkt untersucht, auf welche Weise wissenschaftspolitische und institutionelle Rahmenbedingungen und Steuerungsmaßnahmen (wie beispielweise Evaluationspraktiken, Karrierenormen, Forschungsfinanzierungsformate) wissenschaftliche Arbeits- und Wissenskulturen beeinflussen und formen. Forschungsprojekte in diesem Kontext erzeugen Wissen über die Interaktionen zwischen wissenschaftspolitischen und institutionellen Kontexten und den Praxen und Inhalten wissenschaftlicher Wissensproduktion. Damit werden empirisch fundierte Grundlagen für eine Reflexion möglicher unintendierter Auswirkungen von wissenschaftspolitischen und institutionellen Maßnahmen, sowie Möglichkeitsräume zur Adjustierung geschaffen.

  • Neue Wissenskulturen in den Lebenswissenschaften

Dieser Forschungsschwerpunkt beschäftigt sich damit, wie sich neue Forschungsideen innerhalb der gegenwärtigen wissenschaftlichen und wissenschaftspolitischen Landschaften und ihrer gesellschaftlichen Kontexte entfalten. Basierend auf meiner interdisziplinären Doppelqualifizierung liegt der Fokus meiner Arbeit im Besonderen auf neuen Wissenskulturen in den Lebenswissenschaften. Forschungsprojekte adressieren dabei die epistemischen, sozialen und politischen Dimensionen und Dynamiken neuen lebenswissenschaftlichen Wissens und neuer Biotechnologien.

Gegenwärtige Forschungsprojekte fokussieren unter anderem auf die Umweltepigenetik, ein molekularbiologisches Forschungsfeld, das sich mit den Interaktionen zwischen Genom und Umwelt beschäftigt; neuen Genom-Editierungs-Technologien wie beispielsweise CRISPR/Cas9; und dem zunehmenden Eintrag von Mikroplastik in die Umwelt. Die Projekte untersuchen jeweils, was verantwortungsvolle Forschung und Innovation in den spezifischen wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Kontexten heißen könnte, und welche Formen der Partizipation von und Zusammenarbeit zwischen unterschiedlichen Stakeholdern dafür notwendig sind.

  • Gender, Diversity und Soziale Gerechtigkeit

Quer zu allen Forschungsprojekten stellt meine Forschung Fragen nach der Rolle von gesellschaftlicher Stratifikation und Ungleichheit (wie etwa nach der Teilhabe an Entscheidungsprozessen oder dem Zugang zu Wissen und Technologien) und betrachtet die jeweiligen Forschungsthemen in Hinblick auf ihre Auswirkungen auf Fragen sozialer und umweltbezogener Gerechtigkeit. Dimensionen sozialer Differenzierung, wie etwa Geschlecht, Ethnizität oder soziale Klasse, werden dabei aus einer intersektionalen Perspektive betrachtet, das heißt als interagierende Formen gesellschaftlicher Differenz, die stets in Relation zueinander untersucht und verstanden werden müssen.

Forschungsprojekte meiner Professur sind u.a. gefördert durch Mittel der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), dem Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), der Bayerischen Forschungsstiftung, dem EU Horizon 2020 Programm und dem TUM Gender & Diversity Incentive Fund.

Selection

ARTICLES IN INTERNATIONAL ACADEMIC JOURNAL

  • Braun, M., & Müller, R. (2024). Missed opportunities for AI governance: lessons from ELS programs in genomics, nanotechnology, and RRI. AI & SOCIETY, 1-14. https://doi.org/10.1007/s00146-024-01986-0 
  • Bernhardt, K., Le Beherec, S., Uppendahl, J. R., Fleischmann, M., Klosinski, M., Rivera, L. M., Samaras, G., Kenney, M., Müller, R., Nehring, I., Mall, V. & Hahnefeld, A. (2024). Young children’s development after forced displacement: a systematic review. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 18, 20 (2024). doi.org/10.1186/s13034-024-00711-5
  • Kenney, M., & Müller, R. (2024). Relations as Immunity: Building Community Resilience. Medicine Anthropology Theory 11 (1): 1–13; ISSN 2405-691X ; https://doi.org/10.17157/mat.11.1.7266.
  • Brunet, L., & Müller, R. (2023). The Feeling Rules of Peer Review: Defining, Displaying, and Managing Emotions in Evaluation for Research Funding. Minerva, 1-26,145–165 (2024). doi.org/10.1007/s11024-023-09514-y
  • Ruess, A.K., Müller, R., and Pfotenhauer, S.M. (2023) Opportunity or responsibility? Tracing co-creation in the European policy discourse, Science and Public Policy50(3), 433-444. scac079. https://doi.org/10.1093/scipol/scac079.
  • Breuer, S., Braun, M., Tigard, D., Buyx, A., and Müller, R. (2023) How engineers’ imaginaries of healthcare shape design and user engagement: A case study of a robotics initiative for geriatric healthcare AI applications. ACM Trans. Comput.-Hum. Interact. 30(2): 1-33. https://doi.org/10.1145/3577010.
  • Brunet, L. and Müller, R. (2022) Making the cut: How panel reviewers use evaluation devices to select applications at the European Research Council, Research Evaluation, rvac040. 31(4): 486-497. https://doi.org/10.1093/reseval/rvac040.
  • Müller, R., Feiler, J., and Clare, A. (2022) A doomed technology? On gene editing in Bavarian livestock agriculture, policy field conflicts and responsible research and innovation. Front. Polit. Sci. 4:800211. doi.org/10.3389/fpos.2022.800211.
  • McLennan, S., Fiske, A., Tigard, D., et al. (2022) Embedded ethics: A proposal for integrating ethics into the development of medical AI. BMC Med Ethics. 23(6): 1-10. https://doi.org/10.1186/s12910-022-00746-3.
  • Penkler, M., Jacob, C., Müller, R., et al. (2021) Developmental origins of health and disease, resilience and social justice in the COVID era. Journal of Developmental Origins of Health and Disease. 13(4): 1-4. https://doi.org/10.1017/S204017442100060X.
  • Schönbauer, S. and Müller, R. (2021) A risky object? How microplastics are represented in the German media. Science Communication. 43(5): 543-569. https://doi.org/10.1177/10755470211030519.
  • Müller, R. and Kenney, M. (2021) A science of hope? Tracing emergent entanglements between the biology of early life adversity, trauma-informed care, and restorative justice. Science, Technology, & Human Values. 46(6): 1230-1260. https://doi.org/10.1177/0162243920974095
  • Müller, R. and Schönbauer, S. (2020) Zero waste––zero justice? Engaging Science, Technology, and Society. 6: 416-420. https://doi.org/10.17351/ests2020.649.
  • Müller, R. (2020) A task that remains before us: Reconsidering inheritance as a biosocial phenomenon. Semin Cell Dev Biol. 97: 189-194. https://doi.org/10.1016/j.semcdb.2019.07.008.
  • Müller, R. and Kaltenbrunner, W. (2019) Re-disciplining academic careers? Interdisciplinary practice and career development in a Swedish environmental sciences research center. Minerva. 57: 479-499. https://doi.org/10.1007/s11024-019-09373-6.
  • Penkler, M., Hanson, M., Biesma, R., and Müller, R. (2019) DOHaD in science and society: Emergent opportunities and novel responsibilities. Journal of Developmental Origins of Health and Disease. 10(3): 268-273. https://doi.org/10.1017/S2040174418000892.
  • Lloyd, S. and Müller, R. (2018) Situating the biosocial: Empirical engagements with environmental epigenetics from the lab to the clinic. Introduction to the special issue. BioSocieties. 13(4): 675-680. https://doi.org/10.1057/s41292-017-0094-8.
  • Müller, R. and Samaras, G. (2018) Epigenetics and aging research: Between adult malleability and early life programming. BioSocieties. 13(4): 715-736. https://doi.org/10.1057/s41292-017-0091-y.
  • Meloni, M. and Müller, R. (2018) Transgenerational epigenetic inheritance and social responsibility: Perspectives from the social sciences. Environmental Epigenetics. 4(2): 1-10. https://doi.org/10.1093/eep/dvy019.
  • Borck, C., Lipphardt, V., Maasen, S., Müller, R., and Penkler, M. (2018) Responsible Research? Dilemmata der Integration gesellschaftlicher und kultureller Perspektiven in naturwissenschaftliche Forschungsprogramme (Einleitung). Berichte zur Wissenschaftsgeschichte. 41(3): 215-221. https://doi.org/10.1002/bewi.201801898.
  • Penkler, M. and Müller, R. (2018) Von ‚Fehlanpassungen‘ und ‚metabolischen Ghettos‘: Zur Konzeptualisierung globaler Gesundheitsunterschiede im Feld der Developmental Origins of Health and Disease. Berichte zur Wissenschaftsgeschichte. 41(3): 258-278. https://doi.org/10.1002/bewi.201801902.
  • Müller, R. (2017) Der epigenetische Körper. Zwischen biosozialer Komplexität und Umweltdeterminismus. Open Gender Journal, 1:1-17. https://doi.org/10.17169/ogj.2017.17.
  • Müller, R. and de Rijcke, S. (2017) Thinking with indicators. Exploring the epistemic impacts of academic performance indicators in the life sciences. Research Evaluation. 26(3): 157-168. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx023.
  • Kenney, M. and Müller, R. (2017) Of rats and women: Narratives of motherhood in environmental epigenetics. BioSocieties. 12(1): 23-46. https://doi.org/10.1057/s41292-016-0002-7.
  • Müller, R. (2017) Crafting a career in MCTS: Meaning making, assessment and interdisciplinary engagement. Engaging Science, Technology, and Society. 3: 84-91. https://doi.org/10.17351/ests2017.112.
  • Fochler, M., Felt, U. and Müller, R. (2016) Unsustainable growth, hyper-competition, and worth in life science research: Narrowing evaluative repertoires in doctoral and postdoctoral scientists’ work and lives. Minerva. 54(2): 175-200. https://doi.org/10.1007/s11024-016-9292-y.
  • Müller, R. (2014) Racing for what? Anticipation and acceleration in the work and career practices of academic life science postdocs. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. 15(3). https://doi.org/10.17169/fqs-15.3.2245.
  • Müller, R. (2014) Postdoctoral life scientists and supervision work in the contemporary university: A case study of changes in the cultural norms of science. Minerva. 52(3): 329-349. https://doi.org/10.1007/s11024-014-9257-y.
  • Müller, R., Kenney, M. (2014) Agential conversations. Interviewing postdoctoral life scientists and the politics of mundane research practices. Science as Culture. 23(4): 537-559. https://doi.org/10.1080/09505431.2014.916670.
  • Pickersgill, M., Niewöhner, J., Müller, R., Martin, P. and Cunningham-Burley, S. (2013) Mapping the new molecular landscape: Social and ethical aspects of epigenetics.” New Genetics & Society. 32: 429-447. https://doi.org/10.1080/14636778.2013.861739.
  • Müller, R. (2012) Collaborating in life science research groups: The question of authorship. Higher Education Policy. 25: 289–311. https://doi.org/10.1057/hep.2012.11.
  • Felt, U. and Müller, R. (2011) Tentative (id)entities: On technopolitical cultures and the experiencing of genetic testing. BioSocieties. 6: 342-363. https://doi.org/10.1057/biosoc.2011.5.

CHAPTERS IN EDITED VOLUMES

  • Müller, R. (2022), „Epigenetik“. In A. Herrmann, T. J. Kim, E. Kindinger, N. Mackert, L. Rose, F. Schorb, E. Tolasch, & V. Paula-Irene (eds.): Fat Studies. Ein Glossar. Bielefeld: transcript Verlag. pp. 97-100. https://doi.org/10.14361/9783839460054-017.
  • Müller, R. (2021), „‚I’m sorry, but it’s kind of business.‘ Crisis, critique and care in and beyond the PhD“, Barnacle, R. & Cuthbert, D. (eds.): The PhD at the End of the World. Provocations for the Doctorate and a Future Contested, Springer, pp. 131-142. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62219-0_9.
  • Müller, R. (2021), „Time as a judgment device: How time matters when reviewers assess applicants for ERC starting and consolidator grants“, Vostal, F. (ed.): Inquiring into Academic Timescapes, Emerald Publishing Limited, pp. 195-209. https://doi.org/10.1108/978-1-78973-911-420211018.
  • Kaltenbrunner, W., de Rijcke, S., Müller, R. and Burner-Fritsch, I. (2021), „On the chronopolitics of academic CVs in peer review“, Vostal, F. (ed.): Inquiring into Academic Timescapes, Emerald Publishing Limited, pp. 247-264. https://doi.org/10.1108/978-1-78973-911-420211021.
  • Müller, R. (2020), „Wissen, Werte und Bewerten: Zum Verhältnis von Evaluation und wissenschaftlicher Wissensproduktion.“ In: Welpe, I.; Stumpf-Wollersheim, J.; Folger, N. & Prenzel, M. (Hgg.): Leistungsbewertung in wissenschaftlichen Institutionen und Universitäten. Eine mehrdimensionale Perspektive, Oldenburg: de Gryuter, pp. 42-54. https://doi.org/10.1515/9783110689884-003.
  • Zachman, K., Esselborn, S., Müller, R. und Felder, K. (2019), „Messen und Ermessen. Vertrauen in Zahlen oder Expertise für technische Sicherheit und Wissenschaftsförderung.“ In: Zachmann, K. & Ehlers, S. (eds.): Wissen und Begründen. Evidenz als umkämpfte Ressource in der Wissensgesellschaft, Baden-Baden: Nomos, pp. 83-108. http://doi.org/10.5771/9783748903383-83.
  • Müller, R. (2019), “Racing for what? Anticipation and acceleration in the work and career practices of academic life science postdocs.” In: Cannizzo, F. & Osbaldiston, N. (eds.): The Social Structure of Global Academia, New York: Routledge. (Reprint of Müller 2014).
  • Hanson, M., Müller, R. and Penkler, M. (2018), “A life course perspective on bone health and disease: Scientific and social implications.” In: Harvey, Nicholas; Cooper, Cyrus (eds.): Osteoporosis: A Lifecourse Epidemiology Approach to Skeletal Health, Baton Rouge: CRC Press, pp. 193-203. https://doi.org/10.1201/9781351234627-14.
  • Kenney, M. and Müller, R. (2018), “Of rats and women: Narratives of motherhood in environmental epigenetics.” In: Meloni, M., Cromby, J., Fitzgerald, D. & Lloyd, S. (eds.): The Palgrave Handbook of Biology and Society, London: Springer, pp. 799-830. (Reprint of Kenney & Müller 2017). https://doi.org/10.1057/978-1-137-52879-7_34.
  • Müller, R. (2018), „Biomedizin und Geschlecht: Annäherung an ein Verhältnis aus der Perspektive der Wissenschafts- und Technikforschung.“ In: Gassner, Ulrich M.; Hayek, Julia von; Manzei, Alexandra; Steger, Florian (Hgg.): Gesundheitsforschung. Interdisziplinäre Perspektiven, Vol. 1: Geschlecht und Gesundheit, Baden-Baden: Nomos, pp. 83-116. https://doi.org/10.5771/9783845293875-83
  • Felt, U., Fochler, M., Müller, R. and Nowotny, H. (2017), “Was ist, was soll eine Universität sein? Imaginaries von gestern und morgen.” In: Rat für Forschung und Technologieentwicklung (Hgg.): Zukunft und Aufgaben der Hochschulen, Wien: LIT Verlag, pp. 25-42.
  • Müller, R. & Witjes, N. (2014), “Of red threads and green dragons. Austrian sociotechnical imaginaries about STI cooperation with China.” In: Mayer, M., Carpes M. & Knoblich, R. (eds.): The Global Politics of Science and Technology, Vol. 2: Perspectives, Cases, and Methods, Berlin: Springer, pp. 47-65. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55010-2_4
  • Müller, R. (2013), “‘Karriere machen’ in den Lebenswissenschaften: Welche Rolle spielt Geschlecht?” In: Binner, K., Kubicek, B., Rozwandowicz, A., Weber, L. (Hgg.): Die unternehmerische Hochschule aus der Perspektive der Geschlechterforschung. Zwischen Aufbruch und Beharrung, Münster: Westfälisches Dampfboot, pp. 118-136.

Scientific Commentaries

COMMENTARIES, POSITION PAPERS & ESSAYS

  • Müller, R., Clare, A. and Ruess, A.K. (2023) STS and Bioethics: Forging New Synergies for Exploring the Potentials and Pitfalls of Public Engagement with New Biotechnologies, The American Journal of Bioethics. 23(7): 72-74. https://doi.org/10.1080/15265161.2023.2207505.
  • Müller, R., Ruess, A.K., Schönweitz, F.B. et al. (2023) Next steps for global collaboration to minimize racial and ethnic bias in neuroscience. Nature Neuroscience. 26: 1132–1133. https://doi.org/10.1038/s41593-023-01369-6.
  • Müller, R., Clare, A., Feiler, J., and Ninow, M. (2021) Between a rock and a hard place. EMBO reports. 22(7): 1-4. e53205. https://doi.org/10.15252/embr.202153205.
  • Fiske, A., Tigard, D., Müller, R., Haddadin, S., Buyx, A., and McLennan, S. (2020) Embedded ethics could help implement the pipeline model framework for machine learning healthcare applications. The American Journal of Bioethics. 20(11): 32-35. https://doi.org/10.1080/15265161.2020.1820101.
  • Penkler, M., Müller, R., Kenney, M., and Hanson, M. (2020) Back to normal? Building community resilience after COVID-19. The Lancet Diabetes & Endocrinology. 8(8): 664-665. https://doi.org/10.1016/S2213-8587(20)30237-0
  • McLennan, S., Fiske, A., Celi, L.A. et al. (2020) An embedded ethics approach for AI development. Nat Mach Intell. 2: 488-490. https://doi.org/10.1038/s42256-020-0214-1.
  • Hamann, J., Kaldewey, D., Bieletzki, N., et al. (2018) Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung: Eine kollektive Standortbestimmung. Soziologie. 47(2): 187-203.
  • Hanson, M. and Müller, R. (2017) Epigenetic inheritance and the responsibility for health in society. The Lancet Diabetes & Endocrinology. 5(1): 11-12. https://doi.org/10.1016/s2213-8587(16)30400-4.
  • Müller, R., Hanson, C., Hanson, M., et al. (2017) The biosocial genome? Interdisciplinary perspectives on environmental epigenetics, health and society. EMBO reports. 18: 1677-1682. https://doi.org/10.15252/embr.201744953.
  • Farías, I., Müller, R., and Passoth, J.H. (2017) Collaboration and other forms of productive idiocy. EASST Review. 36(1). https://easst.net/issue/easst-review-volume-361-april-2017/.
  • Maasen, S., Farías, I., Uli, M., Müller, R., Passoth, J.H., Pfotenhauer, S., Pietsch, W., and Zachmann, K. (2017) Raising the stakes for MCTS in Germany. EASST Review. 36(1): 24-33. https://easst.net/issue/easst-review-volume-361-april-2017/
  • Rushforth, A., de Rijcke, S., Beaulieu, A., et al. (2015) The author multiple: Reflections on a one week Lorentz-workshop on authorship in transition. EASST Review. 34(2): 8-12. http://easst.net/issue/easst-review-volume-342-june-2015/

REPORTS, Media articels & interviews (selection)

REPORTS

ARTICLES

INTERVIEWS

  • Gutachterin für internationale Zeitschriften wie beispielsweise Social Studies of Science, Science, Technology & Human Values, BioSocieties, Science as Culture, Minerva, Research Policy, Science & Public Policy
  • Gutachterin für Förderprogramme der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG), des European Research Council (ERC) und des Schweizerischen Nationalfonds (SNSF)
  • Mitglied des Beratungsgremiums der Arbeitsgruppe zur Internationalisierung von Wissenschaft, Technologie und Innovation der Österreichischen Bundesregierung (2012-2013)

  • Arbeitsgruppe ‚Hochschul- und Wissenschaftsforschung’ der Deutschen Gesellschaft für Soziologie
  • European Association for the Social Studies of Science [EASST]
  • Society for Social Studies of Science 4S
  • MCTS Austria

  • Residency Fellowship, Brocher Foundation, Genf, Schweiz (2019)
  • Marie Curie Co-Fund Fellowship, FORTE, Swedish Council for Health, Working Life and Welfare (2014)
  • Doc.Award für herausragende Dissertationen, Universität Wien, Österreich (2012)
  • Dissertation Research Fellowship, Universität Wien, Österreich (2011)
  • Mobility Research Fellowship im Rahmen des österreichischen Genomforschungsprogrammes ‘Gen-AU’, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung, Österreich (2010)